2 Mart 2017 Perşembe

ÖĞRETMEN'İN ESERİ

ÖĞRETMEN'İN ESERİ

Merhabalar sevgili okurlarım. Bugün sizlerle matematiğin farklı bir boyutuna tanıklık edeceğiz. Yazıma başlamadan önce sizlere bir video izletmek istiyorum.
 
 
    
     
 
 
Videoda neler gördünüz? Birbirinden ilginç şekiller, içi içe geçmiş cisimler, değişik örüntüler ve simetriler, birbirine benzer çizimler, aynalar, yansımalar... Bu video Maurits Cornelis Escher'in eserlerinden ilham alınarak hazırlanmış, onun çalışma alanının nasıl olabileceği hakkında bize bilgi veren bir animasyon.
 
Videodan anlaşılacağı üzere Escher çizimlerle uğraşmış, matematikle içli dışlı olan bir deha. Peki kimdir Escher kısaca bahsetmek istiyorum Her bilim adamı gibi onun da ilginç bazı özellikleri var. Örneğin Escher'in okul hayatı hiçbir zaman iyi olmamıştır ve grafik öğretmeni Samuel Jessurun de Mesquita tarafından yeteneği keşfedilmiş ve grafik üzerinde çalışmaya yönlendirilmiştir. Öncelikle burada sizlere bir soru sormak istiyorum.  Escher'i yönlendiren bir öğretmeni olmasaydı sanatta ve matematikte bu kadar önemli bir yere sahip olur muydu? Bu soru aklınızın bir köşesinde dursun ben devam edeyim. Evet Escher öğretmeni tarafından yeteneği keşfedilmiş ve yönlendirilmiş ancak Escher'e çok büyük katkısı olan bir isim daha var. O da kardeşi Berenad. Berenad onu matematikle tanıştıran ve matematiğe yönlendiren kişidir.(Daha fazla bilgi için: https://tr.wikipedia.org/wiki/Maurits_Cornelis_Escher )
 
Şimdi sizlere Escher'in birkaç eserini göstermek istiyorum.
 
http://www.alasayvan.org/ders-notlari/445069-hollandali-unlu-ressam-escher-in-calismalari.html
 
http://www.escherinhetpaleis.nl/wp-content/uploads/2013/03/Ontwikkeling-I-centrum2.jpg

Görselleri incelediğimizde öylesine, gelişi güzel çizilmediklerini görebiliyoruz. Daha dikkatli ve bir matematikçi olarak baktığımızda aynı şekillerin belli açılarla döndürülerek ya da ötelenerek yahut belli ölçülerle büyültülüp küçültülerek oluşturulduğunu anlıyoruz.  Matematikten Sanata Yansımalar: M.C. Escher isimli bir makalede ise Escher'in eserleriyle ilgili şu yorumlar yapılmış: ''Escher’in  analizi yapılan çalışmalarında  şekiller kağıdı rastgele dolduruyorlar gibi görünseler de, her biri bir diğerinden oluşan boşluğu dolduracak şekilde yerleştirilmiştir. Bu düzen prensip olarak sonsuza kadar devam ettirilebilmektedir. Escher’in bir çok çalışmasında sonsuzluğun tek bir kağıdın sınırları içerisinde ifade edilebildiği görülmektedir.'' Escher'in eserleri matematiğin ve sanatın iç içe olduğunun en güzel örneği...

Şimdi sizden yazımın en başını hatırlamanızı istiyorum. Escher 'in okul hayatının pek iyi olmadığını ve çizime yöneldiğini söylemiştim. Okul hayatı iyi olamayan bir insan matematiği eserlerinde nasıl bu kadar iyi ve başarılı kullanabilir ki? Elbette iyi bir matematik bilgisine sahip olması lazım. Görüyoruz ki Escher'i matematikte başarılı kılan ve matematiği sevmesini sağlayan şey sanat...

Yazımın başlarında aklınızın bir köşesine bıraktığım sorunun cevabına gelirsek bu kadar muazzam eserlerin içerisinde elbette öğretmenin katkısını da görüyoruz. Her öğrenci her derste başarılı olmak zorunda değildir ancak her insanın bir şeye yeteneği vardır biz öğretmen adayları ya da öğretmenlerin en önemli görevlerinden biri de öğrencilerimizin yeteneklerini bulabilmek ve onları cesaretlendirebilmektir. Velhasılıkelam bugün hayatına dokunduğumuz öğrenciler ilerde bizim hayatlarımıza dokunabilir.
 
 
 
 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder